Bert! magazine, Rhoon GolfCenter, voorjaar 2021

27 ESET NEDERLAND DAVE MAASLAND, EIGENAAR ESET NEDERLAND MONDIALE CYBERVEILIGHEIDS- SPELER PAKT HET HYPER-LOKAAL AAN 26 Nederland (cyber)veiliger maken. Dat is de missie van Dave Maasland, eigenaar/ directeur van ESET Nederland, en zijn medewerkers. Niet alleen door het verkopen van bekroonde beveiligingssoftware aan bedrijven en particulieren, maar vooral door lokale dienstverlening en het geven van tips en voorlichting. Het nieuwe, niet commercieel ingerichte platform onlineveilig.nl is daarvan een voorbeeld . Dave Maasland (31) praat passievol over de missie van ESET Nederland, zelfstandig onderdeel van het Slowaakse familiebedrijf dat inmiddels de grootste beveiligingssoftwareleverancier is in de Europese Unie. “Ik wil mensen laten nadenken over cyberveiligheid binnen hun organisatie en thuis. Dat is hard nodig. Het gevaar komt niet meer van zolderkamerjongens. De grootste dreiging is nu gijzelsoftware (‘ransomware’), een vorm van software waarmee ze een bedrijf gemakkelijk kunnen stilleggen. Sommigen verdienen daarmee miljoenen per jaar. Ze vragen een hoop losgeld voordat ze de geïnfecteerde computers weer vrijgeven. Iedereen kan simpele stappen zetten om het gevaar voor te zijn, bijvoorbeeld door te beginnen met informatie zoeken op ons onlineveilig-platform. Kleine ondernemers en particulieren die geen verstand hebben van IT, raad ik aan updates uit te voeren zodra ze uitkomen en altijd in te loggen met tweestapverificatie. Wie ook gebruikmaakt van een wachtwoordkluis, is al tien stappen verder dan veel collega’s.” De manier waarop Dave tegen golf aankijkt reflecteert uitstekend waar zijn professionele toewijding vandaan komt. “Eerst waren we lid van de Dutch, maar dat paste minder bij ons. Wij golfden nog niet zo goed en de cultuur sloot niet aan bij de belevingswereld van ons en veel mkb-ondernemers, die naast de overheid en bedrijven met duizenden werknemers tot onze klantenkring behoren. Zeker de eerste groep wil ook in spijkerbroek kunnen golfen.” In de IT-sector werken veel jonge mensen. Dave ziet golf als een goed middel voor hen om zich te verbinden en contact te maken met gelijkgestemden. “Sparta, waarvan we sinds 2015 subsponsor zijn, adviseerde ons naar Rhoon te gaan. Daar vonden we wat we zochten. We voelden ons warm en welkom... Door corona zijn meer mensen, onder wie ikzelf, meer gericht op de natuur. Rhoon ligt middenin een prachtig natuurgebied en is een oase van rust.” CONSUMENTENBONDTEST De golfbaan van Rhoon ligt niet al te ver van Sliedrecht. “Wij staan voor lokale aanwezigheid en dienstverlening. Grote concurrenten als Norton, McAfee en Microsoft zijn een stuk slechter bereikbaar. Meestal kom je telefonisch in India of elders terecht. Wij vinden het juist belangrijk Nederlandse klanten zelf te woord te staan. Er is grote behoefte aan uitleg, verbinding en service nu hackers in staat zijn hele distributiecentra plat te leggen of zelfs, zoals pas in Amerika, essentiële oliepijpleidingen. Dat kan ook op de golfbaan. Onze medewerkers kunnen in de natuur een aantal uren met een partner of klant – we verkopen veel via wederverkopers – praten over hoe we uitdagingen kunnen aanpakken en oplossen. Ik geloof enorm in deze aanpak.” ESET werkt voor bedrijven en particulieren en heeft voor het tweede jaar op rij – en daarvoor al drie keer – de Consumentenbondtest gewonnen met zijn producten die geavanceerde bescherming bieden tegen alle soorten internetbedreigingen. “Ik zou wel kunnen vertellen waarom we iets beter zijn, maar daarover gaat het niet. Zeven jaar geleden ervaarden mensen een computervirus als vervelend. Nu staat alles online: bankzaken, foto’s, herinneringen. Mensen zijn echt bang iets kwijt te raken en willen hulp als ze gehackt zijn of niet weten wat ze moeten doen. Daar zetten wij erg op in en daarom hebben wij onze klantenservice niet uitbesteed. We zitten hier met zestig medewerkers en soms krijgen we de vraag of het niet efficiënter kan. Mijn antwoord daar op is nee, want klanten moeten ons altijd hier in Sliedrecht kunnen bereiken.” ONLINEVEILIG.NL Het draait volgens Dave niet meteen om software en veel geld verdienen. Hij vindt het belangrijk ondernemers en particulieren goede informatie aan te bieden. “We zijn supertrots op ons nieuwe, niet commerciële platform onlineveilig.nl, dat past binnen onze missie Nederland (cyber)veiliger te maken. Hierop informeren we particulieren en bedrijven over verschillende onderwerpen uit de cybersecuritywereld en geven we antwoord op veel gestelde vragen, bijvoorbeeld hoe iemand moet omgaan met een hack en hoe die is te voorkomen. Ook praten we over actuele topics, zoals de bekende WhatAppfraude. Het enige dat de website met ons verbindt is het ESET-logo. We hopen dat mensen zien dat wij er verstand van hebben en onze bedrijfswebsite bezoeken. Wij beseffen dat we geld verdienen doordat cybercriminaliteit bestaat. Daarvoor op maatschappelijke verantwoorde wijze oplossingen vinden zit in ons DNA. Wij proberen zoveel mogelijk met leveranciers te werken die ook een missie hebben of verantwoord bezig zijn.” ESET is het grootste cybersecuritybedrijf in de Europese Unie en heeft in meer dan 200 landen wereldwijd een lokaal kantoor met technische mensen. In kleinere landen als Nederland werken ze met een franchiseconstructie. “Alles ademt hier in principe ESET, maar ik ben – na vier jaar ‘general manager’ te zijn geweest – sinds 2018 eigenaar en exclusieve licentiehouder van de Nederlandse vestiging. Zij hebben geen aandelen in mijn bedrijf, maar wij acteren wel helemaal als lokaal ESET-kantoor. Mondiaal denken met een hyper-lokale eigen marktstrategie. Wij verkopen, vermarkten en ondersteunen, maar hebben hier geen ontwikkelaars die het product maken. Dat gebeurt in Bratislava, Slowakije. ESET is een sterk merk, waaraan wij ons graag verbinden, en de enige niet-beursgenoteerde grote cybersecurityspeler. Gewoon in handen van de oorspronkelijke oprichters van het product. Dat is gelijk ons nadeel, want niet iedereen heeft van ons gehoord. Wij doen er alles aan bekend te maken dat wij het vertrouwenwekkendste cybersecuritybedrijf zijn en mensen ervan te overtuigen dat ‘als ESET het zegt, het waar moet zijn’. Ik geloof in dingen die groter zijn dan jezelf.” ESET Nederland, Sliedrecht. Klantenservice: 0184 647 730. Internet: www.eset.com/nl/en www.onlineveilig.nl Foto William Rutten

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=