Bert! magazine, Rhoon GolfCenter, najaar 2020

17 DIRECTEUR WESCO INTERNATIONAL JAN LODDER VERTELT: Vrijwel iedereen kent Wesco van de afval-, prullenbakken en pedaalemmers in talloze varianten, vormen en maten of van bijvoorbeeld de Superball, waarin de consument van alles kan bewaren. De ‘soft close’ Multi Collector helpt afval te scheiden en talloze unieke accessoires maken het assortiment compleet. Nieuw zijn de toegankelijke ‘alumobil’ buitenkeukens en de luxueuze buitenkeukens op maat. Jan Lodder, directeur en mede-eigenaar van Wesco International in Barendrecht vertelt enthousiast over de laatste ontwikkelingen. Wesco is in 1867 als familiebedrijf in Sauerland opgericht door Martin Westermann. De loodgieters- werkplaats Westermann & Co GmbH legt in 1911 de naam Wesco vast en produceert steeds meer ver- schillende metalen producten van excellente Duitse kwaliteit, met een exclusief ontwerp en een technisch hoogwaardige functionaliteit. Rond de eeuwwisseling van de negentiende naar de twintigste eeuw zijn dat bijvoorbeeld metalen koffieflessen voor de mijnwer- kers. De verwerking van plaatwerk voor huishoudelij- ke artikelen is daarna nooit meer gestopt. Jan Lodder vertelt in ‘Villa California’ in Barendrecht over Wesco International, dat sinds 2002 de verkoop en handels- marketing van Wesco in Nederland en een toenemend aantal landen binnen en buiten Europa coördineert. Via een netwerk van groothandels en dealers bedient het bedrijf, in samenwerking met het hoofdkantoor in het Duitse Arnsberg, duizenden gebruikers. “Het gaat heel goed met Wesco”, zegt Jan, die ove- rigens geen onbekende is op Rhoon GolfCenter. Hij golft er net als veel van zijn vrienden en sinds kort ook als lid van de Maandagavondclub. Met handicap 16 behoort hij tot de betere spelers. “Het kan altijd beter” en dat geldt zeker op zakelijk gebied. “In 2002 hebben de Duitsers, met wie ik al samenwerkte voor de Nederlandse markt, gevraagd of ik er ook andere landen wilde bijdoen. Zij beschouwen Nederland als een handelsnatie. Nu doen we Europa, behalve de Duitstalige landen, maar ook bijvoorbeeld Zuid-Afri- ka, het Midden-Oosten en wellicht binnenkort Qatar. Ik zoek daar distributeurs, zoals bedrijven die de juiste klanten hebben en beschikken over geschikte distributiekanalen. Verder transformeren we naar een bedrijf dat ook zelf actief online aanwezig is. In Nederland vindt bovendien een transitie plaats in de manier waarop consumenten kopen. Wij zijn daarin wat terughoudend geweest, maar net als vele andere merken presenteren we ons nu online.” WESCO WESCO MAAKT NU OOK BUITENKEUKENS OP MAAT

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=